17 فوریه 2023- بر اساس مطالعه ی محققان دانشگاه ایلینوی شیکاگو، بزرگسالان مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) که روزه‌داری متناوب را همراه با ورزش دنبال ‌کردند، توانستند استئاتوز کبدی خود را کاهش دهند.

متخصصان تغذیه در این دانشگاه، 80 فرد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی را مورد مطالعه قرار دادند. آنها گزارش کردند که در طی یک دوره سه ماهه، حساسیت به انسولین در افرادی که در کنار ورزش از رژیم روزه داری متناوب تبعیت می کردند- یک روز بدون محدودیت غذا و روز بعد تنها 500 کالری یا کمتر غذا می خوردند- افزایش یافت، و نشانگرهای بیماری کبدی در آنها بهبود یافت( چربی کبدی، وزن و ALT یا آنزیم آلانین ترانس آمیناز).

بیماری کبد چرب غیر الکلی، به تجمع چربی و التهاب در کبد بیمارانی اشاره دارد که الکل مصرف نمی کنند. تقریباً 65 درصد از بزرگسالان چاق به این بیماری مبتلا هستند و این وضعیت به شدت با ایجاد مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 مرتبط است. در صورت عدم کنترل، بیماری کبد چرب می تواند منجر به عوارض جدی تری مانند سیروز یا نارسایی کبدی شود، و متاسفانه گزینه های دارویی موثر برای درمان این بیماری محدود است.

دکتر کریستا وارادی، نویسنده این مطالعه و استاد تغذیه در کالج علوم بهداشتی کاربردی، این یافته‌ها را بسیار شگفت‌انگیز خواند و گفت: وقتی نتایج گروه‌های مورد مطالعه خود را مقایسه کردیم، به وضوح شاهد این موضوع بودیم که بیشترین بهبود در نشانگرهای کبدی و وضعیت بیماران در گروهی رخ داده است که رژیم روزه‌داری متناوب را دنبال می‌کردند و پنج روز در هفته ورزش می‌کردند. افرادی که فقط رژیم می گرفتند و یا فقط ورزش می کردند، پیشرفت های مشابهی را تجربه نکردند، که اهمیت این دو تغییر سبک زندگی نسبتاً ارزان را در سلامت کلی و مبارزه با بیماری های مزمن مانند بیماری کبد چرب، تقویت می کند.

شرکت کنندگان در کارآزمایی بالینی به طور تصادفی به یکی از چهار گروه تقسیم شدند: یک گروه روزه داری متناوب، یک گروه تمرین هوازی، یک گروه ترکیبی از روزه داری و ورزش، و یک گروه کنترل که در آن شرکت کنندگان هیچ تغییری در رفتارهای خود ایجاد نکردند. شرکت‌کنندگان در گروه‌های رژیم غذایی مصرف غذای خود را در دفترچه هایی ثبت کردند و شرکت‌کنندگان در گروه‌های ورزشی از یک دستگاه الیپتیکال در آزمایشگاه دکتر وارادی، به مدت یک ساعت و پنج روز در هفته استفاده کردند.

دکتر وارادی،گفت: ما در این مطالعه برتری روزه‌داری متناوب را نسبت به سایر رژیم‌های غذایی همراه با ورزش ارزیابی نکردیم، اما از اینکه فقط تعداد کمی از شرکت‌کنندگان از مطالعه خارج شدند، شگفت‌زده شدیم.

روزه‌داری متناوب و مداخلات ورزشی می‌تواند برای افراد سخت باشد و در مطالعات قبلی شاهد خروج تعداد قابل توجهی از افراد از مطالعات بوده‌ایم. بسیار جالب بود که در این کارآزمایی، شرکت کنندگان پایبندی بسیار زیادی به مداخلات داشتند.

علاوه بر مشاهده ی بهبود شاخص‌های متابولیک، نویسندگان مطالعه همچنین خاطرنشان کردند که هیچ رویداد ایمنی جدی در طول کارآزمایی وجود نداشت- بیماران توانستند رژیم غذایی و ورزش خود را در این مطالعه ی سه ماهه ادامه دهند. به همین دلیل دکتر وارادی فکر می‌کند این نوع مداخله ممکن است گزینه خوبی برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب باشد که می خواهند سلامت خود را بدون داروهایی که می توانند عوارض جانبی داشته باشند، بهبود بخشند.

این مقاله با عنوان «اثر روزه‌داری متناوب همراه با ورزش هوازی، بر بیماری کبد چرب غیر الکلی: یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده»، در ژورنال  Cell Metabolismمنتشر گردید. این مطالعه، اولین مطالعه‌ای است که تأثیر روزه‌داری متناوب همراه با ورزش را بر پیامدهای بیماری کبد چرب غیرالکلی بررسی کرده است.

نویسندگان اظهار داشتند که این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که مداخله ترکیبی برای کاهش وزن بدن، توده چربی، دور کمر، ALT، انسولین ناشتا، مقاومت به انسولین و افزایش حساسیت به انسولین، در میان بیماران مبتلا به چاقی و NAFLD، در مقایسه با گروه کنترل مؤثر بوده است.

رفرنس:

Mark Ezpeleta, Kelsey Gabel, Sofia Cienfuegos, Faiza Kalam, Shuhao Lin, Vasiliki Pavlou, Zhenyuan Song, Jacob M. Haus, Sean Koppe, Shaina J. Alexandria, Lisa Tussing-Humphreys, Krista A. Varady Published:December 21, 2022 DOI:https://doi.org/10.1016/j.cmet.2022.12.001

منبع خبر:

https://medicaldialogues.in/gastroenterology/news/intermittent-fasting-improves-health-in-patients-with-fatty-liver-disease-107200